Plan A of Plan B? - Reisverslag uit Algarrobo, Spanje van Erna Nieboer & Rolf Weeshoff - WaarBenJij.nu Plan A of Plan B? - Reisverslag uit Algarrobo, Spanje van Erna Nieboer & Rolf Weeshoff - WaarBenJij.nu

Plan A of Plan B?

Door: Erna

Blijf op de hoogte en volg Erna Nieboer & Rolf Weeshoff

29 Juni 2013 | Spanje, Algarrobo

Teleurstellend
We hebben de laatste tijd weer heel wat beleefd op ons Balcón de Andaluz. De vele onderhandelingen met de gemeente Algarrobo hebben hun eind bereikt. Het resultaat van alle inspanningen is echter teleurstellend. Wil je weten hoe teleurstellend het is en het waarom ervan, ga dan naar www.balcondeandaluz.nl

Heilige grond
We wonen in de Campo en dat is hier bijna heilige grond. Dus wat we sowieso mogen doen, is een gebouwtje neerzetten aangesloten op één van onze biologische septic tanks. Wel moeten we dan min. 200 mangobomen of avocadobomen planten. Het gebouwtje zou dan gebruikt kunnen worden als materiaalopslag en/of kantine overdag voor de landarbeiders. Gevolg is, dat alle bomen die ons landgoed rijk is, gekapt moeten worden om die nieuwe aanplant de zon te geven die het nodig heeft. Wil je weten wat we verder wel/niet mogen, ga dan naar www.balcondeandaluz.nl

Money Makers?
Spanjaarden laten veel geld laten liggen. We willen bij voorkeur met Spaanse bedrijven in zee gaan als we iets willen aanschaffen of werkzaamheden willen laten uitvoeren. De ervaring heeft ons echter geleerd dat velen van hen hun beloften niet nakomen. Ze beloven te bellen, maar dan bellen ze niet; ze zeggen ’s middags langs te zullen komen, maar dan komen ze niet. Soms zijn we er zelf wel vier tot zes keer achteraan gegaan. Maar uiteindelijk ben je het natuurlijk zat, wil je dat dingen geregeld worden en beland je toch bij een Duits of Engels bedrijf. Op zich jammer, maar het houdt een keer op.
Mensen om ons heen vertellen verhalen over het geen vergunning kunnen krijgen voor bijvoorbeeld het maken van een terras, het verharden van de weg naar hun huis, het bouwen van een carport of uitbreiding van hun huis. Allemaal zaken die de plaatselijke gemeenschap, inclusief de gemeentes zelf, geld kunnen opleveren. In tijden van crises en grote werkloosheid geen onbelangrijke zaak, maar men laat het gewoon liggen.

Hoe verder?
Naast Plan A hebben we gelukkig altijd Plan B achter de hand. Welk plan gaat het worden? Blijft Balcón de Andaluz op één locatie actief of worden het twee locaties? Gaan we omschakelen of in volle vaart verder?
De antwoorden op deze vragen kun je lezen op www.balcondeandaluz.nl
In ieder geval hebben we genoeg te doen deze zomer...

Tot slot
En tussen de bedrijven door hebben we de nodige aanloop uit Holland gehad: Saar en Jans, Bert en Marion en Olmo en Maarten. Deels overlapten deze logeerpartijen elkaar en dit betekende enorm veel lol en leut tot in de kleine uurtjes.
Wat een gezellige tijd was dit weer!

See you all op onze website :) en abonneer aldaar op ons blog.

• 30 Juni 2013 - 10:17

Netty Veltman: